Wat betekent Tengu
no michi ?
Tengu-no-michi (de weg van Tengu) is een nieuwe stap in de
beoefening van de traditionele Japanse vechtskunsten (Budo),
geïnitieerd in 1995 door Soke Roland Habersetzer.
Het gaat hem niet
over een nieuwe gevechtstechniek, maar het aanleren van een meer
realistisch gedrag in geval van confrontaties met
crisissituaties die men, anders dan bij de klassieke oefeningen
in de dojo, moet leren beheren want dit zal niet overeenstemmen.
Met in het centrum van deze gedragscode de strikte
deontologische regel
"niet
vechten, niet ondergaan",
blijft het verdedigen, en nooit het aanvallen, een methode
type karate, kobudo,
maar zonder gebonden te zijn aan de beperkingen opgelegd door
een stijl, een school of een expert.
Tengu no michi : een complete martiale
Weg
of
de geest van een traditie
De " Weg van Tengu " is,
voor diegene die hem bewandelt,
traditioneel in zijn concept …
modern in
zijn toepassingsmogelijkheden …
tegelijk traditioneel …
door het
bewust worden en het respecteren van " grenzeloze
schatten " die de oude Kata (Koshiki-Kata) verbergen
: zin voor inspanning, respect, echtheid,
oprechtheid, bescheidenheid, zelfbeheersing,
onderscheiding, moed, humanisme, betekenis van
doeltreffendheid, de wil om te vorderen, waarden van
een authentiek en geëngageerd mens …
... en
modern …
door het verwerven van
een gedrag dat uitmondt op meer realistische en
geloofwaardiger vormen van technische en mentale
antwoorden om, in de huidige wereld, het hoofd te
kunnen bieden aan een agressie
Tengu no michi : een nieuwe definitie
van de gevechtskunst in de 21e eeuw
Voor een ethiek (Shisei)
en een gedrag (Seiki) :
" weigeren te
vechten, weigeren te ondergaan … "
1) een klassieke
techniek verrijkt met moderne opvattingen …
… omdat de gewelddadige gedragingen en de middelen
van geweld zijn veranderd.
2) een filosofie van de
actie overeenstemmend met het begrip aanwending …
… omdat de beoefenaar van een gevechtskunst klaar
moet staan om zijn opgedane kennis aan te wenden
om zichzelf en anderen, evenals de fundamentele
waarden van de maatschappij waarvan hij deel
uitmaakt, te verdedigen.
3) een middel voor een
gedrag van een verantwoordelijke burger …
… omdat de beoefenaar van een gevechtskunst zijn
opgedane kennis slechts mag aanwenden in een geest
van weerstand aan geweld, met
zin voor controle en steeds met respect voor het
leven en de Wet.
4) een keuze van een
intentie …
… omdat een gevechtskunst
in eerste instantie een wapen is,
omdat elk wapen onder controle moet blijven en omdat
de aanwending van een wapen, zelfs onder controle,
nooit mag uitmonden in een spel : het begrip
sportieve confrontatie, met zijn speelse
bijbetekenis, is dus totaal vreemd aan de geest van
de “Weg Tengu”.
DRIE COMPETENTIEDOMEINEN
IN HET TENGUSYSTEEM + TAI JI QUAN
Klik op de logo's van de domeinen voor meer informatie
 |